ЩОДО МОЖЛИВОСТІ ЗАПРОВАДЖЕННЯ ІНСТИТУТУ ПРЕФЕКТА У СИСТЕМІ ОРГАНІВ ВИКОНАВЧОЇ ВЛАДИ
DOI:
https://doi.org/10.32347/2786-7269.2024.10.678-691Ключові слова:
префект, місцеве самоврядування, децентралізація, адміністративний нагляд, реформування, законність, органи виконавчої владиАнотація
Закріпивши успішний результат адміністративно-територіальної реформи та бюджетної децентралізації, запровадження інституту префекта має стати одним із наступних етапів реформи децентралізації. У статті досліджується ідея запровадження інституту префекта та його значення для органів виконавчої влади.
На прикладі зарубіжного досвіду Франції, Італії, Румунії та Німеччини розглядаються основні положення інституту префекта, у тому числі функції префекта і його повноваження.
Проаналізовані законопроєкти, які передбачають реорганізацію місцевих державних адміністрацій в органи префектурного типу, відповідно до яких, представником уряду в областях стане префект, а не голова місцевих державних адміністрацій.
Акцентована увага на повноваженнях та функціях префекта, зазначених у проєктах до законів. Виділені базові законодавчі ініціативи запровадження інституту префекта, серед яких: статус префекта та його призначення; конституційні повноваження префекта; організація діяльності виконавчої влади; нагляд за додержанням закону органами місцевого самоврядування та взаємодії префекта з урядом.
Автором представлений аналіз діяльності префекта в межах його компетенцій; окреслена можлива проблематика запровадження префекта, як суб’єкта наділеного владними повноваженнями контролю та нагляду. Підкреслено, інклюзивний підхід та інтеграція є основою для вдалої реформи передачі повноважень від одного суб’єкта іншому у контексті територіальної організації влади на місцях.
Наголошено про важливість запровадження інституту префекта з огляду на євроінтеграційні процеси реформи місцевого самоврядування. З’ясовано, що ухвалені рішення законодавчих ініціатив будуть сприяти появі єдиного механізму адміністративного контролю, системному підходу виконання обов’язків органів виконавчої влади та створять принцип узгодженості між населенням громади та органами місцевого самоврядування.
Посилання
Baieva Yu.Ie. (2024). Transformatsiia systemy mistsevykh orhaniv vykonavchoi vlady v konteksti polityky detsentralizatsii. [Transformation of the system of local executive bodies in the context of the policy of decentralization]. Prostorovyi rozvytok. Naukovyi zbirnyk/ Holovn. red. O. Shkuratov - K.: KNUBA. (8). S. 557-572. {in Ukrainian}.
Vysnovok shchodo proiektu Zakonu «Pro vnesennia zmin do Zakonu Ukrainy «Pro mistsevi derzhavni administratsii» ta deiakykh inshykh zakonodavchykh aktiv Ukrainy shchodo reformuvannia terytorialnoi orhanizatsii vykonavchoi vlady v Ukraini» [«On Amendments to the Law of Ukraine «On Local State Administrations» and some other legislative acts of Ukraine on reforming the territorial organization of executive power in Ukraine»] (№4298). Retrieved September 26, 2024, from: https://rm.coe.int/cegg-lex-2024-1-local-stateadministrations-
draft-law-4298-as-of-21-fe/1680aea85f {in Ukrainian}.
Vorotin V.Ie. (2018). Vprovadzhennia orhanizatsiino-pravovykh mekhanizmiv derzhavnoho ekonomichnoho upravlinnia: yevropeiskyi dosvid dlia Ukrainy. [Implementation of organizational and legal mechanisms of state economic management: European experience for Ukraine] № 3 (26). S. 368–370. {in Ukrainian}.
Hanushchak Yu.I., Chypenko I.I. (2015). Prefekty: uroky Frantsii dlia Ukrainy. [Prefects: lessons from France for Ukraine]. Kyiv: IKTs «Lehal. status», S. 30. {in Ukrainian}.
Hultai M.M. Okremi aspekty konstytutsiino-pravovoho rehuliuvannia detsentralizatsii vlady v Ukraini. [Certain aspects of the constitutional and legal regulation of decentralization of power in Ukraine]. S.55. {in Ukrainian}.
Drobush I.V. (2023). Orhanizatsiino-pravove zabezpechennia funktsionuvannia mistsevoho samovriaduvannia v umovakh voiennoho stanu ta pisliavoiennoi vidbudovy Ukrainy/ [Organizational and legal support for the functioning of local self-government in the conditions of martial law and post-war reconstruction of Ukraine] materialy V Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii/ [za nauk. red. prof. O.V. Batanova, dots. R.B. Bedriia]. – Kyiv; Lviv; Shchetsyn: LNU imeni Ivana Franka. S. 59. {in Ukrainian}.
Zaprovadzhennia mistsevykh administratsii prefekturnoho typu: shcho tse i navishcho Ukraini [Introduction of prefecture-type local administrations: what is it and why for Ukraine]. Retrieved September 26, 2024, from: https://decentralization.ua/news/16147 {in Ukrainian}.
Konstytutsiia Ukrainy (1996). [Constitution of Ukraine]. Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy. Retrieved September 26, 2024, from: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/254к/96-вр {in Ukrainian}.
Lialiuk V.Iu. Petrenko I.V. Zarubizhnyi dosvid zaprovadzhennia instytutu prefekta ta yoho znachennia dlia Ukrainy. [Foreign experience of the introduction of the prefect institute and its significance for Ukraine]. Teoriia ta istoriia derzhava i prava. Konstytutsiine pravo. S. 28. {in Ukrainian}.
Martseliak O.V. Instytut prefekta u Frantsii yak pryklad dlia Ukrainy. [The Prefect's Institute in France as an example for Ukraine]. Seriia PRAVO. Vypusk 35. Chastyna II. Tom 1. S. 122. {in Ukrainian}.
Myhun M. D. (2022). Dosvid bahatoetapnoi detsentralizatsii vlady v zarubizhnykh krainakh: uroky dlia Ukrainy. [Experience of multi-stage decentralization of power in foreign countries: lessons for Ukraine]. Prostorovyi rozvytok, (2), S. 7. Retrieved September 27, 2024, from: https://doi.org/10.32347/2786-7269.2022.2.216-228 {in Ukrainian}.
Minakova Ye.V. (2023). Kontseptsiia instytutu prefekta yak subiekta derzhavnoho kontroliu za diialnistiu orhaniv mistsevoho samovriaduvannia v Ukraini. [The concept of the prefect institute as a subject of state control over the activities of local self-government bodies in Ukraine.] Elektronne naukove vydannia «Analitychno-porivnialne pravoznavstvo» (3). S. 30. {in Ukrainian}.
Perehuda Ye.V. Vykonavcha vlada Ukrainy: Polityko-pravovi aspekty modernizatsii: monohrafiia. [Executive power of Ukraine: Political and legal aspects of modernization: monograph]. Kyiv: Lohos, 2013. 408 s. {in Ukrainian}.
Prykhodko S.M., Teliatnyk R.V. (2022). Perspektyvy zaprovadzhennia instytutu prefekta v Ukraini. [Prospects for the introduction of the prefect institute in Ukraine.]. Sotsialno-ekonomichni, politychni ta humanitarni vymiry natsionalnoho ta mistsevoho rozvytku: zb. nauk. st. uchasnykiv tretoi vseukrainskoi nauk.-prakt. konf. / redkol.: S.V. Stepanenko (holova red.) ta in. Poltava: PNPU imeni V.H. Korolenka, S. 90. {in Ukrainian}.
Proiekt Zakonu pro vnesennia zmin do Konstytutsii Ukrainy (shchodo detsentralizatsii vlady) [Draft Law on Amendments to the Constitution of Ukraine (regarding decentralization of power)]: Proekt zakonu №2217a vid 01.07.2015r. / Prezydent Ukrainy. Retrieved September 26, 2024, from: https://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=55812 {in Ukrainian}.
Proiekt Zakonu pro vnesennia zmin do Konstytutsii Ukrainy (shchodo detsentralizatsii vlady) [Draft Law on Amendments to the Constitution of Ukraine (regarding decentralization of power)]: Proekt zakonu № 2598 vid 13.12.2019r. / Prezydent Ukrainy. Retrieved September 26, 2024, from: https://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=67644 {in Ukrainian}.
Reforma detsentralizatsii [Decentralization reform]: Dorozhnia karta. Retrieved April 28, 2024, from: http://surl.li/nbyna {in Ukrainian}.
Shynkarov A.M. (2019). Formuvannia instytutu prefekta na rehionalnomu rivni: yevropeiskyi upravlinskyi dosvid. [Formation of the prefect institute at the regional level: european management experience]. Naukovi zapysky Instytutu zakonodavstva Verkhovnoi Rady Ukrainy. № 2. S. 202. {in Ukrainian}.
Le represent territorial de lEtat et le fait regional dans les Etats europeens. Revue française dAdministration publique. 2010. № 135. S. 567. {in French}.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.