ГУМАНІСТИЧНА СКЛАДОВА ОСВІТНІХ КОМПЕТЕНЦІЙ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32347/2786-7269.2024.9.436-450

Ключові слова:

система освіти, освітні компетенції, гуманізація освіти, педагогічний вплив, творчій потенціал, військовий конфлікт

Анотація

Досліджено вплив воєнних конфліктів на освітні процеси та роль гуманістичних компетенцій у підтримці моральних та соціальних цінностей. Сформовано ключові освітні компетенції, що є необхідними в умовах війни, включаючи психологічну стійкість, критичне мислення, адаптивність та навички співпраці. Такі компетенції допомагають учасникам освітнього процесу зберігати емоційну рівновагу та адаптуватися до нових реалій. Оцінено перспективність і ефективність дистанційного навчання та цифрових технологій як інструментів підтримки навчального процесу в умовах війни, а також їх роль у формуванні гуманістичних цінностей. Було розроблено практичні рекомендації для педагогів та освітніх інституцій щодо впровадження гуманістичних підходів до навчання, зокрема інклюзивного підходу, психологічної підтримки учнів та створення безпечного освітнього середовища для збереження цінностей гуманізму в кризових умовах.

Біографія автора

Юрій Павлов, Київський національний університет імені Тараса Шевченка

к. філос. н., доцент

Посилання

Bondar-Pidhursʹka, O.V., Hlyebova, A. O. (2023). Stan, problemy ta perspektyvy rozvytku tsyfrovoyi osvity Ukrayiny u voyennyy i pislyavoyennyy periody [The state, problems and prospects of the development of digital education in Ukraine in the war and post-war periods.]. Osvitnya analityka Ukrayiny-Educational analytics of Ukraine, Vol. 1, 22–37. {in Ukrainian}.

Horna, M.O., Pronʹ, N.B. (2022). Navchannya pid chas viyny: zabezpechennya bezperervnosti osvitnʹoho protsesu v Ukrayini ta za yiyi mezhamy [Education during war: ensuring the continuity of the educational process in Ukraine and beyond]. Osvitnya analityka Ukrayiny- Educational analytics of Ukraine, Vol. 2, 112–127. {in Ukrainian}.

Topuzov, O.M. (2023). Diahnostyka ta kompensatsiya osvitnikh vtrat u zahalʹniy seredniy osviti Ukrayiny: metod. rek. [Diagnosis and compensation of educational losses in general secondary education of Ukraine: method. rec.], In-t pedahohiky NAPN Ukrayiny. Kyyiv-Institute of Pedagogy of the National Academy of Sciences of Ukraine. Kyiv, Ped. dumka. {in Ukrainian}.

Kvitko, N.M., Khrenova, V.V., Zakharina, M.I. (2024). Inklyuzyvne navchannya ta zmenshennya kvalifikatsiynoho rozryvu v umovakh viyny [Inclusive education and reducing the qualification gap in war conditions]. Akademichni viziyi-Academic visions, no 27, 1–13. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.10593719. {in Ukrainian}.

Kurinnyy, Ye.V. (2022). Osoblyvosti orhanizatsiyi osvitnʹoho protsesu v umovakh voyennoho stanu v Ukrayini [Peculiarities of the organization of the educational process in the conditions of martial law in Ukraine], Naukovyy visnyk Dnipropetrovsʹkoho derzhavnoho universytetu vnutrishnikh sprav-Scientific Bulletin of the Dnipropetrovsk State University of Internal Affairs, no 3, 297–303. DOI: 10.31733/2078-3566-2022-3-297-303. {in Ukrainian}.

Kohut, U., Sikora, O., Vdovychyn, T. (2022). Vyklyky navchannya ta vykladannya v umovakh viyny [Challenges of teaching and learning in war conditions]. Molodʹ i rynok-Youth and the market, no 6(204), 83–88. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2022.260171. {in Ukrainian}.

Shkarlet, S. (2022). Osvita Ukrayiny v umovakh voyennoho stanu: inform.-analit. zb. [Education of Ukraine under martial law: informant-analyst. coll.] M-vo osvity i nauky Ukrayiny, In-t osvit. analityky. Kyyiv-Ministry of Education and Science of Ukraine, Institute of Education. analysts Kyiv. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/serpnevakonferencia/2022/Mizhn.serpn.ped.nauk-prakt.konferentsiya/Inform-analityc.zbirn Osvita.Ukrayiny.v.umovakh.voyennoho.stanu.22.08.2022.pdf {in Ukrainian}.

Marusyak, T.S. (2022). Osvita v Ukrayini v umovakh viyny: stan ta perspektyvy [Education in Ukraine in the conditions of war: state and prospects]. Perspektyvy-Prospects, no 3, 134–140. DOI https://doi.org/10.24195/spj1561-1264.2022.3.18. {in Ukrainian}.

Moroz, L.I., Safin, O.D. (2022). Modelʹ rozvytku stresostiykosti zdobuvachiv vyshchoyi osvity v umovakh voyennoho stanu [Model of development of stress resistance of higher education students under martial law]. Vcheni zapysky TNU imeni V.I. Vernadsʹkoho-Scholarly notes of TNU named after VI Vernadskyi, 48–53. DOI https://doi.org/10.32782/2709-3093/2022.5/08. {in Ukrainian}.

Kalashnikova, S., Orzhelʹ, O. (2023). Polityka ta mekhanizmy realizatsiyi sotsialʹnoyi vidpovidalʹnosti universytetiv Ukrayiny v umovakh viyny ta pid chas povoyennoho vidnovlennya: monohrafiya [Policy and mechanisms of social responsibility implementation of universities of Ukraine in the conditions of war and during post-war reconstruction: monograph]. Instytut vyshchoyi osvity NAPN Ukrayiny-Institute of Higher Education of the National Academy of Sciences of Ukraine, Kyiv. {in Ukrainian}.

Turchyn M.Ya. Sutnist moralnykh pochuttiv yak rehuliatyvnykh mekhanizmiv zhyttiediialnosti liudyny. Visnyk natsionalnoho aviatsiinoho universytetu. Filosofiia. Kulturolohiia. 2014. №1. S. 118-121. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnau_f_2014_1_31 {in Ukrainian}.

Tolok, D.V. (2022). Motyvatsiya studentiv do navchannya v umovakh voyennoho stanu [Motivation of students to study in the conditions of martial law]. Naumovsʹki chytannya: zb. tez dop. uchasnykiv XX Vseukr. nauk.- metod. konf. zdobuvachiv vyshch. osvity ta molodykh vchenykh, prysvyachena 300-richchyu z dnya narodzhennya H.S. Skovorody. Kharkiv-Naumov's readings: coll. theses add. participants of XX All-Ukrainian science - method. conf. university graduates of education and young scientists, dedicated to the 300th anniversary of the birth of H.S. Skovoroda. Kharkiv, 358–360. {in Ukrainian}.

Topuzov, O., Holovko, M., Lokshyna, O. (2023). Osvitni vtraty v period voyennoho stanu: problemy diahnostyky ta kompensatsiyi [Lokshina O. Educational losses during the period of martial law: problems of diagnosis and compensation]. Ukrayinsʹkyy pedahohichnyy zhurnal- Ukrainian pedagogical journal, no 1, 5-13. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-1-5-13. {in Ukrainian}.

Shevchuk, H. (2022). Ukrayinsʹka osvita v umovakh vyklykiv voyennoho chasu [Ukrainian education in the conditions of wartime challenges]. Aktualʹni pytannya humanitarnykh nauk-Current issues of humanitarian sciences, Vol. 51, 745-749. DOI https://doi.org/10.24919/2308-4863/51-114. {in Ukrainian}.

Pietsch, М., Tulowitzki, P., Cramer, C. (2022). Innovating teaching and instruction in turbulent times: The dynamics of principals‟ exploration and exploitation activities. Journal of Educational Change, May, 24. Retrieved from: https://link.springer.com/article/10.1007/s10833-022-09458-2. {in English}.

Shelukhin, M., Kupriichuk, V., Kyrylko, N., Makedon, V., Chupryna, N. (2021). Entrepreneurship Education with the Use of a Cloud-Oriented Educational Environment. International Journal of Entrepreneurship. Volume 25, Issue 6. Retrieved from: https://www.abacademies.org/articles/entrepreneurship-education-with-the-use-of-a-cloudorientededucational-environment-11980.html. {in English}.

Tackett, J.L., & Mullins-Sweatt, S. N. (2021). Personality and psychopathology. In O.P. John, & R. W. Robins (Eds.), Handbook of personality: Theory and research (pp. 743–754). The Guilford Press. {in English}.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-27

Як цитувати

Павлов, Ю. (2024). ГУМАНІСТИЧНА СКЛАДОВА ОСВІТНІХ КОМПЕТЕНЦІЙ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ. Просторовий розвиток, (9), 436–450. https://doi.org/10.32347/2786-7269.2024.9.436-450

Номер

Розділ

Статті