РЕАКТУАЛІЗАЦІЯ ПОНЯТТЯ ЛЮДСЬКОЇ ПРИРОДИ І КУЛЬТУРИ ЧЕРЕЗ ПРИЗМУ РОЗВИТКУ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ
DOI:
https://doi.org/10.32347/2786-7269.2024.8.590-601Ключові слова:
штучний інтелект (ШІ), людський інтелект, суб’єктність, суб’єктивність, етика, мораль, біологічний інстинкт самозбереженняАнотація
Наразі наука постійно відслідковує феномен штучного інтелекту (ШІ), бо навіть саме визначення цього явища містить, на нашу думку, логічні хиби. Так, наприклад, визначення ШІ в онлайн-словнику Britannica містить, як ми вважаємо, хибне твердження про те, що ШІ здатен “розуміти сенс тексту”, тоді як, при постановці такого питання, ШІ починає “відповідати” неначе на інше питання, а саме – яким чином ШІ відрізняє текст, написаний людиною, від тексту, написаного ШІ, що не є відповіддю на питання про знаходження сенсу. Останній, на нашу думку, є прерогативою людського інтелекту. Дана ситуація підтверджує висновки сучасного американського філософа Джона Серля, який запропонував мисленнєвий експеримент під назвою “китайська кімната”, де він доводить, що аналітична здатність ШІ виконувати певні інструкції не є ознакою інтелекту.
Розвиток ШІ, гадаємо ми, несе наступні загрози: Зокрема, прийняття рішень за відсутності біологічних інстинктів самозбереження, наявність у ШІ апріорного знання у вигляді алгоритмів, закладених людиною-програмістом, відсутність у ШІ поняття моралі, бо мораль, як і людський інтелект загалом, є суб’єктивною (суто людською властивістю) і може відрізнятися від етичних суспільних норм. Особливо така різниця між мораллю і етикою проявляється в тоталітарних суспільствах, так, наприклад, у випадку громадян нацистської Німеччини, які, всупереч, етичним нормам того суспільства, переховували і допомагали євреям покинути країну.
Посилання
Britannica (2024). Artificial intelligence. – [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu: https://www.britannica.com/technology/artificial-intelligence. {in English}
Dreyfus, H.L. (1997). Heidegger on gaining a free relation to technology. Technology and values, 4, l-54. {in English}.
Dreyfus, H.L., & Spinosa, C. (2003). Further Reflections on Heidegger, Technology, and the Everyday. Bulletin of Science, Technology & Society, 23(5), 339–349. doi:10.1177/0270467603259868. {in English}
Kidd, I.J. (2012). Oswald Spengler, technology, and human nature. The European Legacy, 17(1), 19-31. {in English}.
Aristotle (1999). Nicomachean ethics / translated by W.D. Ross. Batoche Books. 182 p. {in English}.
Heraclitus (2024). On the Universe. – [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu: https://www.loebclassics.com/view/heracleitus_philospheruniverse/1931/pb_LCL150.485.xml?readMode=recto#:~:text=War%20is%20the%20father%20of,bow%20and%20of%20the%20harp. {in English}.
Britannica (2024). Hierarchy. – [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu: https://www.britannica.com/topic/hierarchy-social-science.{in English}
Chapados, A. (2024, January 19). “why do we need elections?” WEF chairman Schwab declares voting will not be necessary because AI will predict the results. Blaze Media. https://www.theblaze.com/news/schwab-elections-wef-predictive-ai. {in English}
Crisp, J. (2024, February 9). Carousels should not use horses as it encourages exploitation, campaigners say. The Telegraph. https://www.telegraph.co.uk/news/peta-fairgroundrides-stop-featuring-animallikenesses/#:~:text=Peta%20has%20made%20the%20same,playful%2C%20and%20social%20beings%E2%80%9D. {in English}.
Plato. (n.d.). The republic. gutenberg.org. https://www.gutenberg.org/files/1497/1497-h/1497-h.htm. {in English}
Greenberg, R. (2010). Kants theory of a priori knowledge. Penn State Press. {in English}.
Searle, J.R. (1980). Minds, brains, and programs. Behavioral and Brain Sciences, 3(03), 417. doi:10.1017/s0140525x00005756. {in English}
Hammer, M. (2024). AI models consistently favor using nuclear weapons in war games. Yahoo! News. https://news.yahoo.com/ai-models-consistently-favor-using-120008633.html. {in English}
Wroe, D.K. (2024, January 31). “Ive left my £2.2m fortune to my pets - they mean more to me than my children.” The Mirror. https://www.mirror.co.uk/news/weird-news/ive-left-22m-fortune-pets-32012288. {in English}
DamiLee. We tried to compete with AI... [AI vs. ARCHITECT], 2023. YouTube. URL: https://www.youtube.com/watch?v=N709ZrxoIP0 (date of access: 07.05.2024). {in English}.
Garvey S.C. The “General Problem Solver” Does Not Exist: Mortimer Taube and the Art of AI Criticism. IEEE Annals of the History of Computing. 2021. Vol. 43, no. 1. P. 60–73. URL: https://doi.org/10.1109/mahc.2021.3051686 (date of access: 07.05.2024). {in English}.
Héder M.A criticism of AI ethics guidelines. Információs Társadalom. 2020. Vol. 20, no. 4. P. 57. URL: https://doi.org/10.22503/inftars.xx.2020.4.5 (date of access: 07.05.2024). {in English}.
John-Mathews J.-M., Cardon D., Balagué C. From Reality to World. A Critical Perspective on AI Fairness. Journal of Business Ethics. 2022. URL: https://doi.org/10.1007/s10551-022-05055-8 (date of access: 07.05.2024) {in English}.
Selwyn N. Constructive Criticism? Working with (Rather than Against) the AIED Back-Lash. International Journal of Artificial Intelligence in Education. 2023. URL: https://doi.org/10.1007/s40593-023-00344-3 (date of access: 07.05.2024). {in English}.
Armstrong S., Sotala K., Ó hÉigeartaigh S. S. The errors, insights and lessons of famous AI predictions – and what they mean for the future. Journal of Experimental & Theoretical Artificial Intelligence. 2014. Vol. 26, no. 3. P. 317–342. URL: https://doi.org/10.1080/0952813x.2014.895105 (date of access: 07.05.2024). {in English}
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.