ТРАНСФОРМАЦІЯ СИСТЕМИ МІСЦЕВИХ ОРГАНІВ ВИКОНАВЧОЇ ВЛАДИ В КОНТЕКСТІ ПОЛІТИКИ ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЇ
DOI:
https://doi.org/10.32347/2786-7269.2024.8.557-572Ключові слова:
Дорожня карта децентралізації, «стежка залежності», місцеві органи виконавчої влади, місцеві державні адміністрації, префект, органи місцевого самоврядування, контроль законностіАнотація
Однією із складових політики децентралізації є реформування системи місцевих органів виконавчої влади. Дорожня карта децентралізації передбачає ухвалення після скасування воєнного стану відповідних змін до Конституції та прийняття закону про префектів.
Метою дослідження є з’ясування «стежки залежності», яка сформувалась в питанні про реорганізацію місцевих органів виконавчої влади, та водночас артикуляція проблем, які не були вирішені раніше та потребуватимуть розв’язання при розробленні нових законопроєктів.
Розгляд в 2015-2021 рр. проєктів змін до Конституції та дискусії навколо них свідчать, що невід’ємними елементами «стежки залежності» реформування місцевих органів виконавчої влади в контексті децентралізаційної реформи стали ідеї: суттєвого обмеження системи делегованих повноважень; ліквідації місцевих держадміністрацій з одночасним відновленням виконкомів обл- та райрад; запровадження управлінських структур прфектурного типу; обмеження системи контролю префектів над органами місцевого самоврядування контролем законності діяльності останніх; обмеження заходів такого контролю зупинкою дії актів органів місцевого самоврядування, які не відповідають Конституції та законам, з одночасним зверненням до суду; обмеження строку перебування на посадах префектів з метою попередження «корупційного зростання» з місцевими елітами. Близькою до консенсусу є ситуація щодо статусу префектів як держслужбовців. А ось деякі інші положення викликають гострі суперечності. Це питання про суб’єкта призначення префектів, підпорядкування по вертикалі тощо. Наявні протиріччя й у виборі моделей контроля законності. Частина суперечностей спирається на різне тлумачення співвідношення таких типів політико-управлінських відносин як взаємодія, контроль, підпорядкування тощо.
Крім того, попри визначеність щодо неможливості в період воєнного стану конституційного закріплення змін у територіальній організації влади, цей чинник може стримувати трансформацію. Готуючись до запровадження органів префектурного типу, влада декларує намір без внесення змін до Конституції, тобто без скасування системи делегованих повноважень, внести зміни до закону про місцеві держадміністрації, наділивши останні повноваженнями контролю та нагляду за законністю діяльності органів місцевого самоврядування та створивши вертикаль органів контролю. Але парламентське Головне юридичне управління вважає, що це неможливо зробити без змін до Конституції. Більше того, наразі незрозуміло, як цей процес корелюється зі створенням системи адміністративної юстиції.
Посилання
Vykonkomy rad ta prefekty zamist ODA ta RDA – yakymy budut i koly zapratsiuiut zminy do Konstytutsii v chastyni detsentralizatsii. [Executive committees of councils and prefects instead of Regional State Administrations and District State Administrations – what will the changes to the Constitution in terms of decentralization be and when will they come into effect.] URL: http://surl.li/rklaj (Retrieved February 12, 2024). {in Ukrainian}.
Vysnovok Tsentru polityko-pravovykh reform na zakonoproekt Prezydenta Ukrainy Volodymyra Zelenskoho № 2598 «Pro vnesennia zmin do Konstytutsii Ukrainy (shchodo detsentralizatsii vlady)». [Conclusion of the Center for Political and Legal Reforms on the draft law of the President of Ukraine Volodymyr Zelenskyi No. 2598 "On Amendments to the Constitution of Ukraine (Regarding Decentralization of Power)".] URL: http://surl.li/rklax (Retrieved February 12, 2024). {in Ukrainian}.
Hanushchak Yu. Yakym buty ukrainskomu prefektu. [How to be a Ukrainian prefect.] URL: http://surl.li/rkkzs (Retrieved February 12, 2024). {in Ukrainian}.
Deiaki pytannia reorhanizatsii zakladiv osvity: Rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 24.02.2021 r. №147-r. [Some issues of reorganization of educational institutions: Decree of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated February 24, 2021 No. 147] URL: http://surl.li/rqipv (Retrieved February 12, 2024). {in Ukrainian}.
Zahorodnii M. Derzhavnyi nahliad za samovriaduvanniam: chy ye konsensus u vladi i koly zakonoproiekt 4298 vynesut u zal? [State supervision of selfgovernment: is there a consensus in the authorities and when will draft law 4298 be brought to the floor?] URL: http://surl.li/rklbo (Retrieved February 12, 2024). {in Ukrainian}.
Zakon Ukrainy «Pro prefektiv»: proekt (neofitsiinyi tekst) vid 26.08.2015 r. [Law of Ukraine "On Prefects": draft (unofficial text) dated August 26, 2015.] URL: http://surl.li/rqipp (Retrieved February 12, 2024). {in Ukrainian}.
Zminy do Konstytutsii Ukrainy v chastyni detsentralizatsii vlady. Finalnyi zvit za rezultatamy inkliuzyvnykh pozaparlamentskykh publichnykh konsultatsii «Zminy do Konstytutsii Ukrainy u chastyni detsentralizatsii cherez konsensus». Proiekt tekstu zmin do Konstytutsii Ukrainy v chastyni detsentralizatsii vlady. [Amendments to the Constitution of Ukraine in terms of decentralization of power. Final report on the results of inclusive non-parliamentary public consultations "Amendments to the Constitution of Ukraine in terms of decentralization through consensus". Draft text of amendments to the Constitution of Ukraine in terms of decentralization of power.] URL: http://surl.li/rklbd (Retrieved February 12, 2024). {in Ukrainian}.
Zminy do Konstytutsii shchodo detsentralizatsii – demontazh avtonomii mistsevoho samovriaduvannia. [Amendments to the Constitution regarding decentralization – dismantling the autonomy of local self-government.] URL: http://surl.li/rklap (Retrieved February 12, 2024). {in Ukrainian}
Martynyk B. Shmyhal zaiavyv, shcho tsoho roku v Ukraini pochnut diiaty prefekty. «Za zrazok vziato naikrashchyi yevropeiskyi dosvid». [Shmyhal said that this year prefects will start operating in Ukraine. "The best European experience is taken as a model."] URL: http://surl.li/rkkzy (Retrieved February 12, 2024). {in Ukrainian}.
Pereguda Ye.V. Vykonavcha vlada Ukrainy: Polityko-pravovi aspekty modernizatsii: monohrafiia. [Executive power of Ukraine: Political and legal aspects of modernization: monograph.] Kyiv: Lohos, 2013, 408 s. {in Ukrainian}.
Pro utvorennia ta likvidatsiiu raioniv: Postanova Verkhovnoi Rady Ukrainy vid 17.07.2020 r. №807-IX. [On the formation and liquidation of districts: Resolution of the Verkhovna Rada of Ukraine dated 07.17.2020 No. 807-IX.] Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy. 2020. №33. St. 235. URL: http://surl.li/pagw (Retrieved February 12, 2024). {in Ukrainian}.
Proekt Zakonu pro vnesennia zmin do Zakonu Ukrainy «Pro mistsevi derzhavni administratsii» ta deiakykh inshykh zakonodavchykh aktiv Ukrainy shchodo reformuvannia terytorialnoi orhanizatsii vykonavchoi vlady v Ukraini. [Draft Law on Amendments to the Law of Ukraine "On Local State Administrations" and some other legislative acts of Ukraine on reforming the territorial organization of executive power in Ukraine.] URL: http://surl.li/rklbh (Retrieved February 12, 2024). {in Ukrainian}.
Proekt zakonu pro vnesennia zmin do Konstytutsii Ukrainy (shchodo detsentralizatsii vlady). Zareiestrovanyi v sektori zakonoproiektiv 01.07.2015 pid №2217a. [Draft law on amendments to the Constitution of Ukraine (regarding decentralization of power). Registered in the draft law sector on July 1, 2015 under No. 2217а.] URL: http://surl.li/rqioz (Retrieved August 31, 2015). {in Ukrainian}.
Prostorove planuvannia: mistoplanuvannia, arkhitektura, politychni ta sotsiokulturni zasady. [Spatial planning: urban planning, architecture, political and socio-cultural foundations.] Zb. nauk. pr. Vyp. II. V 2-kh ch. Kyiv–Ternopil: KNUBA, «Beskydy», 2021. Chastyna 1. 283 s. {in Ukrainian}.
Rehionalna polityka: polityko-pravovi zasady, urbanistyka, prostorove planuvannia, arkhitektura [zb. nauk. pr.]. [Regional policy: political and legal principles, urban planning, spatial planning, architecture] Vyp. V. Materialy Mizhnar. nauk.-prakt. konf., (Kyiv, 22 lystopada 2019 r.). Min-vo osvity i nauky Ukrainy, Minvo rozv. hromad ta terytorii Ukrainy, Kyiv. nats. un-t budivn. i arkhit-ry ta in. Kyiv– Ternopil: «Beskydy», 2019. V 2-kh ch. Ch. 1. 370 s. {in Ukrainian}.
Reforma detsentralizatsii: Dorozhnia karta. [Decentralization reform: Road map.] URL: http://surl.li/nbyna (Retrieved February, 01, 2024) {in Ukrainian}.
U Radi opublikuvaly zakonoproiekt pro zminy do Konstytutsii shchodo detsentralizatsii. [The Council (Rada) published a draft law on changes to the Constitution regarding decentralization.] URL: http://surl.li/rklab (Retrieved February 12, 2024). {in Ukrainian}.
Urbanistychnyi forum. Zb. nauk. pr. Za mat. mizhnarodnykh naukovykh konferentsii «Prostorove planuvannia» (28 kvitnia 2023 r.) ta «Budivelne pravo» (5 travnia 2023 r.). [Urban Forum. Coll. of science pr. For mat. international scientific conferences "Spatial Planning" (April 28, 2023) and "Construction Law" (May 5, 2023)] V 2-kh ch. Kyiv–Ternopil: KNUBA, «Beskydy», 2023. Chastyna 1. 245 s. {in Ukrainian}.
Chy stanut prefekty novymy prokuroramy ta chomu Lvivshchyna proty. [Will the prefects become the new prosecutors and why Lviv region is against.] URL: http://surl.li/rkkzn (Retrieved February 12, 2024). {in Ukrainian}.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.