ТРАДИЦІЇ ТА ІННОВАЦІЇ ЯК ВИЗНАЧАЛЬНІ ФАКТОРИ РОЗВИТКУ УКРАЇНСЬКОГО ТЕАТРАЛЬНОГО МИСТЕЦТВА

Автор(и)

  • Алла Гоцалюк Київський національний університет будівництва і архітектури, Україна https://orcid.org/0000-0002-2120-3232

DOI:

https://doi.org/10.32347/2786-7269.2024.7.612-624

Ключові слова:

динамічні зміни в мистецьких процесах, колористика, композиція, новий театр Леся Курбаса, предметно–просторове середовище, сучасний український театр та кіно, творча практика

Анотація

Досліджено специфіку взаємодії традицій та інновацій в контексті пошуку нових засобів виразності визначальних факторів розвитку українського національного мистецтва і кінематографа. Розглянуто тенденції розвитку українського театрального мистецтва. А також аналізуються процеси збереження національної мистецької спадщини в умовах постійної трансформації соціокультурного розвитку сьогодення. Особливої уваги заслуговує розуміння механізмів репродукції мистецьких явищ як предмета дослідження ХХІ століття пов’язаного з історичним традиційним мистецтвом. В даній публікації проведено критичний аналіз морально-етичних засад у сучасному українському суспільстві, спрямованих на необхідність збереження мистецьких традицій етносу. 

Біографія автора

Алла Гоцалюк, Київський національний університет будівництва і архітектури

д. філ.н., професор 

Посилання

Antonovych D. Three hundred years of Ukrainian theater 1619–1919. Lviv: Lviv National University. University named after Ivan Franko, 2001. 272 p. {in Ukranian}

Afanasyev Yu.L. Traditional and innovative problems of national artistic culture. Herald. Chernihiv, 2010. Issue 75: Ser.: Philosophical Sciences. Kulish's second readings on the philosophy of ethnoculture. P. 26–29. {in Ukranian}

Blyumina I. He preserved the national traditions of his Motherland. Homeland. 2004. No. 11-12. P. 55–62. {in Ukranian}

Bogunova G.Ya. Traditional and innovative in Ukrainian theater culture. Tradition and national cultural progress. Kharkiv, 2005. P. 242–247. {in Ukranian}

Bondareva O.E. Dramatism of myth and mythologism of drama: Monogr. Kherson: Perseus, 2000. 188 p. {in Ukranian}

Gatalska S. Philosophy of culture. Kyiv: Lybid, 2004. 488 p. {in Ukranian}

Hotsalyuk A.A. Scientific tradition and innovation in the humanitarian practice of society. Humanitarian Bulletin of the Zaporizhzhya State Engineering Academy: Collection of Scientific Works / Edited by V.G. Voronkova Vol. 60. 2015. P. 269–277. {in Ukranian}

Danchenko S.V. Conversations about the theater. [Author summer recording, processing and editing. O.M. Kovalenko]. Kyiv: [VIVA VOX: Ukptypppoekt], 1999. 219 p. {in Ukranian}

Deordiyeva H. Metamorphoses of the religious theme in Ukrainian cinema on the verge of millennia: Materials for Ukrainian art studies. Kyiv: 2002. Issue 1. P. 239–242. {in Ukranian}

Kayua R. Myth and man. Man and the sacred. Kyiv: Wakler, 2003. 256 p.

Kun T. Structure of scientific revolutions. Kyiv: Port-Royal, 2001. 228 p. {in Ukranian}

Lagutenko O.A. Ukrainian graphics of the first third of the 20th century: pan-European trends and national peculiarities of development: dis... doc. of art studies: 17.00.05. Institute of Art Studies, Folklore and Ethnology named after M.T. Rylsky National Academy of Sciences of Ukraine. Kyiv, 2008. 429 p. {in Ukranian}

Steshenko A.S. The essence and content of the concepts of "tradition" and "innovation" in the context of the history of philosophy. Philosophical problems of humanitarian sciences. Kyiv, 2005. No. 4–5. P. 188–194. {in Ukranian}

Fedas Y. Terminology of folk theater: nativity scene. Herald. Kyiv, 2002. Issue 12–13. P. 78–80. {in Ukranian}

Fedas J. Phenomenon of the Ukrainian nativity scene: historical history of the peoples of Europe. Kyiv, 2002. Vol. 13. P. 34–37. {in Ukranian}

Kharuk N.I. Peculiarities of the functioning of various theatrical forms in the context of national traditions: Art studies notes. – Kyiv, 2008. Issue 14. P. 118–126. {in Ukranian}

Tsybulya T. Tradition and innovation. The problem of measure in the ratio of traditions and innovations as a condition for the continuity of creativity: Kyiv University named after T. Shevchenko. Herald. Ser. Philosophy. Politology. Kyiv, 1998. Vol. 28. P. 72–75. {in Ukranian}

Chechel N. Aesthetic dialogues of the theater of Les Kurbas. Traditions and Innovation International Congress of Ukrainianists (2; 1993; Lviv). Second International Congress of Ukrainianists, Lviv, August 22–28, 1993. Lviv, 1994. P. 135–140. {in Ukranian}

Shman S.Yu. Performers of nativity plays are keepers of spiritual traditions. Materials of the All-Ukrainian Scientific and Practical Conference "Spiritual Culture as a Dominant of Ukrainian Life Creation". Kyiv, [2005]. Part 2. P. 178–182. {in Ukranian}

Shyuts A., Lukman T. Structure of the life world. Kharkiv: Folio, 2019. 544 p. {in Ukranian}

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-02-23

Як цитувати

Гоцалюк, А. (2024). ТРАДИЦІЇ ТА ІННОВАЦІЇ ЯК ВИЗНАЧАЛЬНІ ФАКТОРИ РОЗВИТКУ УКРАЇНСЬКОГО ТЕАТРАЛЬНОГО МИСТЕЦТВА. Просторовий розвиток, (7), 612–624. https://doi.org/10.32347/2786-7269.2024.7.612-624

Номер

Розділ

Статті