РЕФОРМА МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ В ПОЛЬЩІ ЯК УРОК ДЛЯ УКРАЇНИ НА ПІСЛЯВОЄННИЙ ПЕРІОД

Автор(и)

  • Євген Перегуда Київський національний університет будівництва і архітектури, Україна https://orcid.org/0000-0001-7561-7193
  • Валентина Згурська Київський національний університет будівництва і архітектури, Україна https://orcid.org/0000-0001-7490-1942

DOI:

https://doi.org/10.32347/2786-7269.2022.2.204-215

Ключові слова:

децентралізація, Польща, місцеве самоврядування, адміністративно-територіальна реформа, гміна, повіт, воєводство, фінансова децентралізація, освіта, політична децентралізація

Анотація

Війна знизила інтенсивність дискурсу щодо децентралізаційної реформи в Україні, однак події та заяви останнього часу свідчать, що ця реформа буде продовжена, зокрема в політичному контексті.

Метою дослідження є аналіз реформи місцевого самоврядування в Польщі задля виокремлення тих її аспектів, які не були свого часу вирішені в Україні та відповідно постануть на порядку денному у післявоєнний період.

Аналіз децентралізації у Польщі свідчить, що реформа не обмежується зміною адміністративно-територіального устрою, а має комплексний характер. Крім того, вона є тривалим процесом і передбачає здійснення певних заходів в інших сферах суспільного управління, зокрема з метою подолання недоліків, які були властиві або не були враховані під час адміністративно- територіальної реформи. В першу чергу це стосується фінансово-бюджетної сфери, демократизації місцевого управління, сфери освіти тощо.

Екстрактуючи уроки польської реформи для України, можна висунути гіпотезу, що у післявоєнний час в ході реанімування децентралізаційної політики актуальними будуть такі сфери реформування: фінансово-бюджетна сфера, запровадження системи місцевих податків за принципом «один податок – один рівень управління»; адміністративно-територіальний устрій, а саме наявність органів державної адміністрації на районному рівні та укрупнення обласного поділу країни; політичне управління на локальному, районному та обласному рівні, а саме активізація громадянського суспільства, запровадження нових демократичних інститутів, посилення прозорості та підзвітності місцевої влади; освіта тощо.

Водночас реалізація цих та інших напрямів неможливе без створення політичної передумови – створення «єдиного політичного штабу» реформи, а саме досягнення консенсусу найбільш впливових політичних сил щодо принципів та напрямів реформування. Це також випливає із досвіду проведення децентралізації у Польщі. 

Біографії авторів

Євген Перегуда, Київський національний університет будівництва і архітектури

д .політ.н., професор 

Валентина Згурська, Київський національний університет будівництва і архітектури

к.політ.н., доцент 

Посилання

Batanov O.V., Kravchenko V.V. (2016). Aktualni problemy konstytutsiinoi rehlamentatsii statusu terytorialnykh hromad v Ukraini u konteksti zarubizhnoho dosvidu. [Actual problems of the constitutional regulation of the status of territorial communities in Ukraine in the context of foreign experience]. Teoriia ta istoriia publichnoho upravlinnia. №1-2(27-28). P. 5-16. {in Ukrainian}.

Hudz L.V. (2020). Polska ta ukrainska modeli detsentralizatsii: porivnialnyi analiz. [Polish and Ukrainian models of decentralization: a comparative analysis]. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho universytetu imeni V. N. Karazina. Seriia «PRAVO». Vypusk 29, P. 91-96. {in Ukrainian}.

Hural P. Reformy mistsevoho samovriaduvannia v Ukraini ta Respublitsi Polshcha. [Local self-government reforms in Ukraine and the Republic of Poland]. Retrieved August 21, 2022, from http://surl.li/eyfko {in Ukrainian}.

Enerhetychna detsentralizatsiia spryiatyme pidvyshchenniu ekonomichnoho rivnia rehioniv ta yakosti zhyttia hromad: povidomlennia pres-sluzhby Derzhavnoho ahentstva z enerhoefektyvnosti ta enerhozberezhennia Ukrainy vid 06.12.2018 r. [Energy decentralization will help increase the economic level of regions and the quality of life of communities: press service of the State Agency for Energy Efficiency and Energy Saving of Ukraine dated December 6, 2018]. Retrieved August 21, 2022, from http://surl.li/eyfkq {in Ukrainian}.

Krat M., Sofii O. (2019). Porivnialnyi analiz protsesu detsentralizatsii Ukrainy ta Polshchi: analitychna zapyska Analitychna zapyska Fondu «Vidrodzhennia». [Comparative analysis of the decentralization process of Ukraine and Poland: analytical note Analytical note of the «Renaissance» Foundation}. Retrieved August 21, 2022, from http://surl.li/eyfkh {in Ukrainian}.

Marchuk D. (2011). Adminreforma v Ukraini cherez pryzmu dosvidu Polshchi [Administrative reform in Ukraine through the prism of Poland's experience] «Hlavkom». Retrieved August 21, 2022, from http://surl.li/eyoxd {in Ukrainian}.

Moroz O. (2017). Dosvid Polshchi v ramkakh reformy detsentralizatsii. Mistseve samovriaduvannia. [Experience of Poland within the framework of decentralization reform.] №11. Retrieved August 21, 2022, from http://surl.li/eyfkj. {in Ukrainian}.

Naslidky zmin dlia mistsevykh hromad. Reforma serednoi osvity u Polshchi: pozytyvni ta nehatyvni zminy 2021 r. [Consequences of changes for local communities. Secondary education reform in Poland: positive and negative changes in 2021]. Retrieved August 21, 2022, from http://surl.li/eyfke {in Ukrainian}.

Perehuda Ye. V. (2013). Vykonavcha vlada Ukrainy: Polityko-pravovi aspekty modernizatsii: monohrafiia. [Executive power of Ukraine: Political and legal aspects of modernization: monograph]. K.: Lohos, 408 p. {in Ukrainian}.

Rosoliak O., Martsiias I. (2016). Finansova detsentralizatsiia: dosvid Polshchi ta realii Ukrainy. [Financial decentralization: the experience of Poland and the realities of Ukraine]. Aktualni problemy pravoznavstva. Vypusk 2. P. 66-70. {in Ukrainian}.

Skrypniuk O.V. (2014). Detsentralizatsiia vlady yak faktor zabezpechennia stabilnosti konstytutsiinoho ladu: pytannia teorii i praktyky. [Decentralization of power as a factor ensuring the stability of the constitutional system: issues of theory and practice.]. Retrieved February 17, 2023, from http://surl.li/eyfkt {in Ukrainian}.

Tkachuk A., Ahranoff R., Braun T. (1997). Mistseve samovriaduvannia: svitovyi ta ukrainskyi dosvid. [Local self-government: world and Ukrainian experience]. K.: Zapovit, 188 p. {in Ukrainian}.

Tiukhtenko Ye. (2017). Detsentralizatsiia: dosvid Polshchi ta vtilennia reformy v Ukraini. [Decentralization: the experience of Poland and the implementation of the reform in Ukraine]. Retrieved August 21, 2023, from https://www.radiosvoboda.org/a/28742629.html {in Ukrainian}.

Uzun Yu. (2018). Chynnyk kontseptsii «Ievropa rehioniv» v protsesakh detsentralizatsii v Ukraini. [The factor of the concept of «Europe of regions» in the processes of decentralization in Ukraine]. Visnyk ONU im. I. I. Mechnykova. Sotsiolohiia i politychni nauky. T. 23. Vyp. 2 (31) P. 162-179. {in Ukrainian}.

Uprovadzhennia detsentralizatsii publichnoi vlady v Ukraini: natsionalnyi i mizhnarodnyi aspekty. [Implementation of decentralization of public power in Ukraine: national and international aspects]. Za zah. red. d-ra yuryd. nauk, prof. M.V. Savchyna. Uzhhorod: TIMPANI, 2015. 216 p. {in Ukrainian}.

Fokus reformy detsentralizatsii v Ukraini – pidvyshchennia standartiv prozorosti, zakhyshchenosti ta pidzvitnosti mistsevoho samovriaduvannia. [The focus of the decentralization reform in Ukraine is to increase the standards of transparency, security and accountability of local self-government]. Retrieved February 17, 2023, from https://mtu.gov.ua/news/34047.html {in Ukrainian}.

Shapovalova N., Presniakov I. (2005). Administratyvna reforma u Polshchi: napriamky zmin ta realni rezultaty. [Administrative reform in Poland: direction of changes and real results]. Dialoh. 15 lypnia. Retrieved August 21, 2015, from http://surl.li/eyfkl {in Ukrainian}.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-23

Як цитувати

Перегуда, Є., & Згурська, В. (2022). РЕФОРМА МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ В ПОЛЬЩІ ЯК УРОК ДЛЯ УКРАЇНИ НА ПІСЛЯВОЄННИЙ ПЕРІОД. Просторовий розвиток, (2), 204–215. https://doi.org/10.32347/2786-7269.2022.2.204-215

Номер

Розділ

Статті